Het kan gebeuren dat uw vlucht vertraagd is, overboekt is of zelfs geannuleerd wordt.


De luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert (de “uitvoerende vervoerder”) is wettelijk verantwoordelijk voor het naleven van de passagiersrechten, ongeacht waar u uw ticket heeft geboekt (via een agent, website, touroperator, enz.).


Uw rechten worden geregeld door EU-Verordening 261/2004, die de rechten van luchtvaartpassagiers regelt bij vertragingen, annuleringen en instapweigeringen binnen de Europese Unie.


Vertragingen
Volgens EU261 heeft u recht op compensatie bij vertraging als:

  • U meer dan 3 uur later dan gepland op uw eindbestemming aankomt;
  • De vertraging niet veroorzaakt is door buitengewone omstandigheden (zoals slecht weer, stakingen van de luchtverkeersleiding of politieke onrust);
  • Uw vlucht vertrekt vanuit de EU, of
  • Uw vlucht komt aan in de EU en wordt uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij die in de EU is gevestigd.


Hoogte van de compensatie bij vertraging

VliegafstandVertraging bij aankomstCompensatie
Tot 1.500 km≥ 3 uur€250
1.500 – 3.500 km (binnen EU of intercontinentaal)≥ 3 uur€400
Meer dan 3.500 km (intercontinentaal)≥ 3 uur maar < 4 uur€300
Meer dan 3.500 km (intercontinentaal)≥ 4 uur€600

Let op: De afstand wordt berekend op basis van de kortste route tussen vertrekpunt en bestemming.


Annuleringen
In geval van annulering heeft u recht op een van de volgende opties (uw keuze):

  • Volledige terugbetaling van uw ticket (voor het ongebruikte deel, en mogelijk ook voor het reeds gevlogen deel als de vlucht geen nut meer heeft), of
  • Een alternatieve vlucht naar uw eindbestemming (onder vergelijkbare vervoersomstandigheden), zo snel mogelijk of op een later moment naar keuze, afhankelijk van beschikbaarheid.

U kunt ook recht hebben op compensatie (naast terugbetaling of omboeking), tenzij de annulering tijdig is gemeld of te wijten is aan omstandigheden buiten de controle van de luchtvaartmaatschappij. U heeft recht op compensatie als:

  • U minder dan 14 dagen voor vertrek bent geïnformeerd, en
  • De annulering niet veroorzaakt is door buitengewone omstandigheden (zoals extreem weer, oorlog, stakingen van de luchtverkeersleiding, enz.).


Een claim indienen
U kunt uw compensatie aanvragen via de website van de luchtvaartmaatschappij. Als u hulp wilt bij het indienen van een claim, kunt u een tussenpersoon gebruiken. Lees altijd de voorwaarden zorgvuldig. Wij zijn niet betrokken bij de verdere afhandeling van uw claim.